Léčit, ale i poslouchat. Ombudsmani mají učit mediky, jak porozumět pacientům

1 day ago

Většina konfliktů mezi zdravotníky a pacienty vzniká kvůli nedorozumění. Ombudsmani proto navrhují, aby se studenti zdravotnických škol učili, jak správně reagovat v náročných situacích.

Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR by ráda více spolupracovala se zdravotnickými školami. A to jak se středními, tak i s univerzitami, které vzdělávají budoucí lékaře a zdravotnický personál.

„Ombudsmani by mohli pomoci lépe připravit současné studenty na problematické situace, se kterými se mohou ve své profesi setkat,“ řekl na páteční tiskové konferenci po odborné konferenci předseda asociace a ombudsman Nemocnice Benešov Petr Ballek.

Naučit se správně reagovat

Ombudsmani by podle představitelů asociace mohli předávat školám své zkušenosti, seznamovat je s praktickými příklady nebo přímo přednášet. „Bavili jsme se o tom, jakým způsobem bychom mohli přispět k tomu vzdělávacímu procesu. Hledali jsme nějaké cesty nejen v rámci našeho vstupu do výuky, ale i v rámci nějakých dalších nástrojů, které by pomohly a připravily mladou generaci,“ řekl místopředseda asociace a ombudsman Nemocnice Třinec-Sosna Václav Polok.

Jak vysvětlil, i studenti se stávají svědky situací, z nichž mohou vzejít stížnosti ze strany pacientů. V takových situacích ale neumí reagovat, a proto je důležité je v tomto směru vzdělávat. „My se snažíme o nastavení vzájemné úcty a spolupráce mezi pacientem a zdravotníky. Bez toho to nejde,“ podotkl Ballek.

Zabránit nedorozuměním

Nedostatky v komunikaci mezi zdravotnickým personálem a pacienty jsou přitom podstatou většiny stížností, kterými se ombudsmani zabývají. Ve velkých zdravotnických zařízeních, jako jsou fakultní nemocnice, řeší ombudsmani ročně i stovky písemných stížností, zatímco v menších nemocnicích okresního typu jsou jich ročně desítky. Řadě stížností přitom předejdou už při řešení vzniklého konfliktu.

„Sedmdesát procent všech našich stížností je kvůli komunikačnímu nedorozumění. Neříkáme, zda je to ze strany pacienta nebo lékaře, je to vzájemná komunikační nedostatečnost… Snažíme se na tyto věci upozornit, aby na to budoucí lékaři a sestry byli dostatečně připraveni,“ uzavřel Polok.

Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR vznikla v roce 2019, nyní má 45 členů. Jejich počet ale poroste. Podle novely o zdravotních službách, kterou v červenci podepsal prezident Petr Pavel, každá nemocnice musí zřídit nemocničního ombudsmana.

O práci nemocničních ombudsmanů jste si mohli v uplynulých měsících přečíst i ve Zdravotnickém deníku. Psali jsme o nejčastější náplni práce nemocničních ombudsmanů, a to jak v nemocnicích fakultních i nefakultních, tak i o spolupráci ombudsmanů v rámci jednoho zdravotnického holdingu.

Otevřít článek